یخ زدگی هواپیما (2)
تشکیل یخ در طول پرواز
فرایند های گونا گونی در تشکیل یخ روی هواپیمای در حال پرواز دخالت دارند.ویژگی هایی که باعث تجمع یخ بروی قسمتهای مختلف هواپیما می شوند عبارتند از:
- محتوای آب فوق سرد در هواپیما
- مقدار کریستال یخ
- رطوبت و دمای هوا
- توزیع قطرکها و کریستالها از نظر اندازه
پارامترهای آیرودینامیکی که در ایجاد یخ بروی هواپیما موثرند عبارتند از:
1.کارایی هواپیما در اخذ قطرکها و بلورهای یخ
2.سرعت هواپیما
3.دمای سطح هواپیما
قطرکهای فوق سرد با شعاع حدود 10 الی 20 میکرون که در حدود 30- درجه سانتیگراد منجمد می شوند کوچکترین آنها در دمای حدود 40- درجه سانتیگراد یخ می زند. یخ زدگی در هواپیما در اثر برخورد با قطرکهای فوق سرد به محدود دمایی 5 تا 40- درجه ساتیگراد می باشد.
یخ زدگی موتور
علاوه بر احتمال تشکیل یخ بروی بدنه هواپیما ،خلبان باید مواظب یخ زدگی موتور در حین پرواز باشد این امر منجر به از دست دادن توان موتور ،مسدود شده لوله های ورودی هوا و اختلال در اندازه گیری سوخت می شود و ممکن است قسمتهای متحرک نیز از حرکت باز بماند یخ زدگی روی انواع موتورهای هواپیما شامل:
الف) یخ زدگی موتور پیستونی
ب) یخ زدگی موتورهای جت و توربینی
تجهیزات ضد یخ
تجهیزات ضد یخ یا یخ زدایی بدنه هواپیما معمولا شامل موارد زیر می باشد:
تجهیزات حرارتی Thermal :هوای گرم موتور بسوی سطحی که باید در مقابل یخ محافظت شود هدایت می گردد. سطح بصورت الکتریکی نیز می تواند گرم شود.
تجهیزات شیمیایی :Chemism الکل یا سایر مایعات ضد یخ روی سطح پاشیده می شود گاهی نیز از روغنیا گریس های ضد یخ نیز استفاده می شود.
تجهیزات مکانیکی Mechanical :یک روکش لاستیکی قابل ارتجاع روی لبهای جلویی و سطوح دیگر نصب می شود و از انقباض و انبساط متناوب نیز برای شکستن یخ در صورت لزوم استفاده می گردد.
وبلاگی از دانش آموخته ارشد فیزیک دریا و کارشناسی مهندسی هواشناسی برای علاقمندان و افرادی که می خواهند از علم هواشناسی آموزه ای بهتر داشته باشند- - - درضمن در صورت استفاده از مطالب وبلاگ ذکر مرجع نشان از هوشمندی شماست - - -