اقلیم وترابری(2)
پارامتر های هواشناسی موثر بر ترابری ریل
ریلها باید طوریطراحی شوند که هنگام افزایش دما تاب برندارد و هنگام سرما یخ نزند و تقاطع ها نیز باید بگونه ای طراحی شوند که برف در آنها انباشته نشوند برای این منظور از دستگاههای گرم کننده ویژه استفاده می شود و یا اطراف ریل حصار کشی می شود.ریل ها در محل سیل بند ها نباید مستقر شود طراحی پلهای راه آهن نیز باید متناسب با سیلابهای منطقه باشد.
آستانه های هواشناسی برای قطارها و ریلها
A
.دمادر دماهای 20- درجه سانتیگراد ریل سوم یا کابل برق رسانی قطارهای برقی یخ زده و قطار از کار می افتددر دماهای 18- درجه سانتیگراد گازوئیل یخ می زند و در دمای 30- درجه سانتیگراد بارگیری زغال سنگ خیلی خطرناک است ،در دماهای بالای 32 درجه سانتیگراد به دلیل داغ شدن و منبسط شدن ریلها سرعت قطار محدود می شود.
B
.برفارتفاع برف بلای 5 سانتیمتر برای ریلها خطرناک است اما عملا هنگامی که ضخامت برف 15 سانتیمتر بالاتر از ریل باشد حرکت قطارها محدود می شود
c
.بادباد بالاتر از 17 متر بر ثانیه(34 نات،61کیلومتر در ساعت) و باد گستی(باد متغییر) با سرعت 30 متر بر ثانیه(60نات ،110کیلو متر در ساعت)سبب قطع کابلهای برق و کندن درختان در اطراف ریلها می شود
D
.باراناگر ارتفاع آب باران در اطراف ریل 5 سانتیمتر بالاتر از ریل باشد حرکت قطارها محدود شد و قطار از بخشهای آب گرفته با احتیا ط عبور می کند اگر ارتفاع آب باران بیش از 10 سانتیمتر بالاتر از ریل باشد حرکت قطار متوقف می شود و از طری انباشته شدن باران سبب لغزش زمین جابجایی ریلها و تخریب ریل می شود البته آستانه بارش در منطقه تابعه شرایط جغرافیایی است.
E
.دید افقیکاهش دید افقی سبب عدم رویت علامت و تابلوها توسط لکوموتیوران است.
F
.رطوبتاگر هوا سرد و مرطوب باشد سبب چگالش بخار آب روی بدنه قطار می شود که این امر روشن شدن و کار کردن موتور قطار را تحت تاثیر قرار می دهند.
وبلاگی از دانش آموخته ارشد فیزیک دریا و کارشناسی مهندسی هواشناسی برای علاقمندان و افرادی که می خواهند از علم هواشناسی آموزه ای بهتر داشته باشند- - - درضمن در صورت استفاده از مطالب وبلاگ ذکر مرجع نشان از هوشمندی شماست - - -