پیش بینی هواشناسی(آب وهوا) چگونه صورت گرفته و ارائه می شود؟

پیش بینی هواشناسی(آب وهوا)

مراحل متعددی باید طی شود تا یک پیش بینی ارائه گردد و به اطلاع عموم مردم برسد که بطور خلاصه می توان 9 مرحله را نام برد و در ضمن دلایل خطای پیش بینی را نیز ذکر خواهیم کرد و کشورهای صاحب علم نوین پیش بینی را نام می بریم.

1.خواندن اطلاعات توسط دیده بانObserver(فشار P،دما T،رطوبت H،سمت بادی DD،سرعت بادFF ...)

2.ارسال به سوئیچ(بیسیم،تلفن،فاکس،شبکه،فاکس...)

3.سوئیچ اصلی(تهران)

4.ارسال به سازمان جهانی هواشناسی WMO(World Meteorological Organization)

5.پلات(رسم)اطلاعات واقعی

6.نقشه واقعی(ساعت های00:00و 12:00UTC)

7استفاده از اطلاعات واقعی جهت برنامه نویسی

8.نقشه پیش بینی

9.ارائه پیش بینی

دلایل عمده خطای پیش بینی

1.تغییرات عمده جوی

2.خطای دیده بانی

3.خطای رسم نقشه(پلات)

4.خطای برنامه نویسی(1.اقلیم 2.توپوگرافی 3.مدل مورد استفاده 4.میزان اطلاعات)

علت عمده خطا های پیش بینی ایران با وجود داشتن کارشناسان خبره،عدم امکاناتی(که در واقع مهمترین امکانات پیش بینی هستند)همچون ابر رایانه(SUPER COMPUTER) و ماهواره(بعلت تحریم) است

کشورهای صاحب علم نوین پیش بینی هواشناسی

آمریکا،انگلیس،روسیه،زاپن

وبلاگ هواشناس در خدمت شماست

وبلاگ هواشناس آماده پاسخگویی به سوالات شما در کلیه زمینه های مربوط به هواشناسی است.امید که در این را بتوانیم هواشناسی را بهتر یاد بگیریم 

هواشناسی وآلودگی هوا

دانستنیهایی از آلودگی هوا

انواع ایستگاه های اندازه گیری آلودگی هوا

1.ایستگاه هایBAP MON(Back ground AirPloution MONitory)

شامل 1.ایستگاه های مبنا 2.ایستگاه های منطقه ای 3.ایستگاه های توسعه یافته

2.ایستگاه هایGAW (Global Atemospheric Watch)

آلودگی هوا و...

-آلودگی هوا چیست؟افزایش یا کاهش هریک از اجزا تشکیل دهنده هوا که برای انسان و محیط زیست آسیب پذیر شوند را آلودگی هوا گویند

-اصلی ترین آلایندهاعبارتند از((NO اکسیدهای ازت،CO))مونوکسید کربن،(SO)اکسیدهای گوگرد،(CO2)دی اکسید کربن...

-اثرات مخرب آلودگی هوا بی شمار است و بدون شک بر کلیه فعا لیت های زندگی موجودات زنده موثر است که مهمترین آن شاید:

1.بروز انواع بیماریها مانند آسم،کم هوشی،اختلال در قدرت دید،حمله قلبی(سکته)،آمفیزم(اتساع و بزرگ شدن بافت های ریه)،سر درد، خواب آلودگی شدید،خستگی مفرط،التهاب گلو.مخاط بینی.ریه ها

2.عوارض جانبی و اختلال در رشد گیاهان،محصولات کشاورزی و دامها

3.تاثیر بر شکل ظاهری و نمای ساختمان و کاهش عمر مفید ابنیه ها خاصه آثار باستانی

4.پارگی وآسیب دیدگی لاستیک و آسفالت

- مهمترین سازمانهای متولی کاهش آلودگی هوا:سازمان محیط زیست،شهرداری،وزارت کشور،وزارت صنایع،سازمان بهینه سازی مصرف سوخت،نیروی انتظامی،سازمان هواشناسی،کارخانجات اتومبیل سازی ....

بد نیست بدانید

1.همایش آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت با همکاری وزارت بهداشت،سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی ایران رو زهای اول تا سوم اسفند ماه امسال در تهران برگزار می شود

2.به طور متوسط یک فرد بزرگسال روزانه 11000 لیتر هوا تنفس می کند.که این میزان در کودکان بیشتر است به همین جهت این گروه از افراد جامعه در مقابل آلودگی هوا آسیب پذیر ترند

2.CO دویست برابر اکسیزن با همو گلوبین(بخش پروتئینی گلبول قرمز)ترکیب و کربوکسی هموگلوبین (Hbco) تشکیل می دهد که افزایش آن در خون باعث مرگ خواهد شد

پایداری هوا،وارونگی دما (Inversion)و آلودگی هوا در ایران

این روزها آلودگی هوا سراسر کشور خاصه شهرهای بزرگ همچون تهران ،تبریز و...را فراگرفته و باعث تعطیلی مدارس و ادارات در تهران شده است.در واقع مهمترین علت تشدید آلودگی هوا پایداری هوا ودر نتیجه وارونگی هوا(Inversin)است.

پایداری هوا (سرد شدن هوا،باد آرام و عدم وجود پدیده خاص همچون باران،برف...)باعث بره زدن تهویه عمودی وطبیعی جو می شود.

وارونگی دما(Inversion)

دمای هوای محیط در تروپسفر با ارتفاع کاهش می یابد(پاین ترین لایه جو تروپسفر نامیده میشود،میزان کاهش دما در نیمه پایین تروپسفر با ارتفاع 7-6 درجه سانتیگراد در هر کیلومتر است و در نیمه بالایی آن این کاهش دما به8-7 درجه سانتیگراد در هر کیلومتر می رسد. تروپسفر تا ارتفاع18 کیلومتر از سطح زمین ادامه دارد)با وجود این گاهی در بعضی لایه ها با ارتفاع افزایش نشات می دهد که این وضعیت را وارونگی(Inversion) یا وارونگی دما مینامند.وارونگی گاهی از سطح زمین به طرف بالا دیده می شود که آن را  وارونگی سطح زمین می گویند.وگاه در لایه های از سطح زمین دیده می شود که آن را وارونگی فوقانی می خوانند.

وارنگی دما به طرق گوناگون ایجاد می شود که چهارنوع وارونگی مهم عبارتند از1.وارونگی تشعشعی2.وارونگی تربولانسی3.وارونگی فرونشینی4.وارونگی جبهه ای.اما وارونگی که این روزها بیشتر باعث آلودگی  مناطق کشور می شود وارونگی تشعشعی است.

وارونگی تشعشعی

وارونگی تشعشعی ممکن است وارونگی سطح زمین را ایجادکند.درهنگام شب در اثر تشعشع سرد می شود و چنانچه فرایند سرد شدن برای مدت کافی ادامه یابد هوای نزذیک سطح زمین سردتر از جو بالای آن می شود.وارونگی سطح زمین در نزدیکی زمین گسترش می یابد و در نتیجه در هوای آرام یا هنگام وزش باد خیلی ضعیف(هوای پایدار)فرایند سرد شدن به طرف بالا تا ارتفاع نسبتا کمی گسترش می یابد که وارونگی کم عمق ایجاد می شود.با وجود این گاه دمای سطح زمین نیز پایین است وارونگی کم عمق سطح زمین کاملا مشخص می شود. در این حالت آرا وارونگی شدید می خوانند.در شبهای بدون ابر و همراه با باد ضعیف وارونگی تشعشعی پدید می آید و در صورت کافی بودن رطوبت در این شرایط مه صبحگاهی (مه تشعشعی)ایجاد می شود.

بد نیست بدانید در بعضی شرایط شبنم یخی تشکیل می شود.در این حالات رطوبت هوا کمتر است و تشعشع سریعتر انجام می شود ودر نتیجه دمای سطح زمین کمتر می شود.این وضعیت بخصوص در مناطق خشک بعد از شبهای طولانی بدون ابر در زمستان پدید می آید.

 

جو استاندارد سازمان هواپیمایی بین المللی

جو استاندارد سازمان هواپیمایی بین المللی

ساز مان هواپیمای بین المللی شرایط جوی استاندارد وضع کرده که براساس آن می توان مقیاس ارتفع سنجی را بنا کرد. این جو استاندارد ICAOمی نامند. بعضی مشخصات

جو ICAOدر جدول ذیل آمده است.

ارتفاع  تقریبی(کیلومتری)

فشار(میلی بار

دما(درجه سانتیگراد)

آهنگ دما با ارتفاع(C/KM)

0

11

20

32

25/1013

32/226

75/54

68/8

15

5/56-

5/56-

5/44-

5/6

 

0

1-

تغییرات فشار

تغییرات فشار با ارتفاع

اگر تا کنون با هواپیما مسافرت کرده باشید تغییرات فشار را به خوبی در ارتفاعات بالا حس کرده اید و گاهی نیز توسط سر مهماندار میزان فشار را اعلام می نماید.اما بد نیست بدانید به دلیل جرم هوا که بیشترین آن در نزدیکی سطح زمین متمرکز است فشار هوا بیشترین مقدار خود را در سطح زمین دارد و در ارتفاعات بالاتر از طح زمین فشار هوا کاهش می یابد.فشار هوا در سطح زمین تقریبا معائل هزار میلی بار است،حال آنکه فشار هوا در ارتفاع 5.5کیلومتری از سطح دریا در حدود 500 میلی بار است.در جدول زیر میانگین فشار را در ارتفاعات بالاتر از سطح دریا در عرضهای میانی را نشان می دهد و همانطور که در جدول مذکور می بینید،میزان کاهش فشار با ارتفاع ثابت نیست. مثلا در نزدیکی سطح متوسط دریا ،در ازای هر 8.5متر ارتفاع، یک میلی بار از میزان فشار کاسته می شود، حال آنکه برای تغییر فشار به میزان یک میلی بار در ارتفاع حدود 5.5 کیلومتری از سطح دریا در حدود 15 متر جابه جایی عمودی لازم است.در ارتفاعات بالاتر،از سطح دریا،حتی برای تغییر یک میلی بار فشار ،فاصله های عمودی خیلی بیشتر از 15 متر را باید طی کرد. این مقادیر تقریبی است زیرا دمای هوا بر میزان تقلیل فشار با ارتفاع تاثیر می گذارد.

ارتفاع(کیلومتر)

فشار (میلی بار)

10

20

30

40

50

60

70

80

90

100

265

3/55

12

87/2

798/

225/

0552/

0104/

0016/

0003/

فشار جو

فشار جو

بشر در زندگی روزانه تحت تاثیر فشار هوا واقع می شود .این فشار ناش از وزن گازهای جو(قبلا توضیح داده شد) است که در بالای سر قرار دارن .بیلیونها مولکول واتم تشکیل دهنده هوا،با سرعت زیاد و در جهات مختلف،بالای سرانسان و سطح زمین حرکت می کنند و با یکدیگر ،با بدن انسانها یا هر شی دیگری که در مسیرشان قرار گیرد برخورد می کنند.مطالعه فشار جو یکی از بحثهای اساسی در هواشناسی است.تفاوت فشار جودر نقاط مختلف سبب ایجاد جریان هوا از مکانی به مکان دیگر می شود.باد وکلیه عوامل مختلف مربوط به وضعیت جوی نیز در اثر تفاوت فشار جو به وجود می آیند.

ماهیت فشار جوی

فشار بارت است از نیرو بر واحد سطح مولکوله واتمهای ازت،اکسیزن و سایر گازهای تشکیل دهنده جو با سرعت زیاد حرکت می کنند و هر سطحی را که در مسیرشان قرار گیرد بمباران می کنند.نیروی وارده توسط این مولکولها واتمها در واحد سطح بر جسم را فشار جوی می نامند.به دلیل حرکت گازهای تشکیل دهنده جو در همه جهات،فشاری که این گازها به هر سطحی وارد می کنند به جهت برخورد بستگی ندارد،و جهت برخورد مولکولها و اتمهای گازهای جو اهمیتی ندارد.در هرمکان فشار هوا در سطح زمین حداکثر است و علت آن وزن تمام هوایی است که در با لای سطح مورد نظر قرار گرفته است در ارتفاعات بالاتر از جو،تعداد مولکولها و اتمها کمتر می شود و،به همین دلیل فشار جو با ارتفاع تقلیل می یابد.

واحدهای فشار جوی

مقدار فشاری که بر هر متر مربع در نزدیک سطح زمین وترد می شود تقریبا بر ابر 10 به توان 5 نیوتن است.این مقدار فشار معادلیک بار است.تغییرات کوچکی در مقدار فشار در طول شبانه روز می افتد بنابراین،برای اندازه گیری این تغییرات باید از واحدهای کوچکتری استفاده شود.واحدی که برای اندازه گیری فشار در هواشناسی به کار می رود یک هزارم بار  است و آن را میلی بار گویند.یعنی هر بار معادل هزار میلی بار است.هر میلیبار معدل یکصد نیوتن است که برهر متر مربع از سطح زمین وارد می شود.

اندازه گیری فشار جو

دستگاهی که برای اندازه گیری فشار جو به کار می رود فشار سنج(بارومتر) نامند.لغت بارومتر از دو وازه یونانی بارو،به معنای وزن،و متر به معنای اندازه ،گرفته شده است.برای مصارف عمومی دو نوع فشار سنج جیوهای ومحفظه فلزی(اناروئید)به کار می رود.در فشار سنج اناروئید از مایع استفاده نشده است در حالی که در فشار سنج جیوه ای از مایع جیوه استفاده می شود.